Miesiąc: Maj 2019

Mleko owsiane lepsze od zwykłego?

Co zamiast mleka krowiego?

Dziennie powinniśmy wypijać dwie szklanki mleka. Co w przypadku, gdy nie tolerujemy laktozy albo zwyczajnie nie lubimy smaku mleka, tego od krowy?

Jeśli z jakichś powodów nam ono nie odpowiada, warto rozważyć zamianę go na mleko kozie (ma skład podobny do mleka młodej mamy), sojowe (bogate w witaminy z grupy B, ale niestety może powodować alergię), kokosowe (nie zawiera laktozy), czy ryżowe (powstające z brązowego ryżu i zawierające większą ilość węglowodanów).

Owsiane lepsze od zwykłego?

Najrozsądniejszym wyborem dla osób mających skłonności do reakcji alergicznych, np. na orzechy, jest delikatne w smaku mleko owsiane. Zawiera korzystny dla zdrowia beta-glukan, który obniża poziom cholesterolu. Nie jest wysokokaloryczne i nie ma w składzie tłuszczów nasyconych. Bogate jest za to w fosfor, który składa się z  większej ilości wapnia niż nabiał. Wzbogacone jest też w aż 15 witamin i 10 minerałów. Jest idealne do wypieków i gotowania, stanowi też świetną bazę koktajli. Niestety nie nadaje się do kawy. Polecane jest uczniom i studentom, gdyż wspomaga pamięć i koncentrację. Uspokaja i wspiera działanie układu nerwowego. Nie można nie wspomnieć o tym, że jest jednym z ulubionych napojów wegan.

Gdzie kupić?

Mleko owsiane nie jest już towarem „egzotycznym”, lecz staje się coraz bardziej popularnym produktem i można je kupić w każdym większym supermarkecie lub w sklepach internetowych, najlepiej tych ze zdrową żywnością. Jest nieco droższe niż „zwykłe” mleko, ale za ceną idą też walory zdrowotne oraz możliwość wyboru spośród kilku wersji smakowych – klasycznej, waniliowej czy czekoladowej, przez co sprawdza się jako składnik zarówno słodkich, jak i słonych posiłków.

A może zrobić samemu w domu?

Domowym sposobem mleko owsiane przygotujemy z… płatków owsianych, które miksujemy na sucho, albo zalewamy wodą (najlepiej przegotowaną) i moczymy. Poleca się dodać odrobinę miodu, cukru i/lub soli. Tak przygotowane mleko możemy trzymać w lodówce do trzech dni.

Naturalny kosmetyk

Mleko owsiane można znaleźć w składzie wielu produktów do pielęgnacji ciała, takich jak balsamy, kremy czy peelingi. Wspaniale odżywia i nawilża zarówno skórę, jak i włosy. Nie wszyscy wiedzą, że nadaje się również do kąpieli niemowląt.

Podsumowując, mleko owsiane jest wspaniałym zamiennikiem mleka krowiego, i nie tylko weganie powinni je pić od czasu do czasu. Zawiera składniki, które bardzo dobrze wpływają na ciało, umysł i ogólne samopoczucie. Warto wprowadzić je do diety na stałe albo choć raz w tygodniu zastępować nim zwykłe mleko.

 

Poznaj właściwości zdrowotne inuliny!

Czym jest inulina?

Inulina to polisacharyd, który naturalnie występuje w wielu produktach spożywczych. Jest jednym ze składników odżywczych wchodzących w skład błonnika pokarmowego i z tego wynika wiele z jej pozytywnych właściwości zdrowotnych. Jako element błonnika pokarmowego nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym i w związku z tym zaliczamy ją do prebiotyków, czyli pożywki dla korzystnych bakterii znajdujących się w jelicie. Jak pokazują doniesienia naukowe z ostatnich lat, mikrobiom jelitowy jest w wielu przypadkach kluczem do naszego zdrowia. Bez wątpienia inulina może więc stanowić przykład substancji, której spożycie warto zwiększyć. W tym artykule dowiecie się, jakie dokładnie właściwości zdrowotne ma inulina oraz jakie produkty wybierać, by mieć jej w swoim jadłospisie więcej.

Jakie właściwości zdrowotne przypisuje się inulinie?

Wśród najważniejszych korzyści zdrowotnych związanych ze spożyciem inuliny można wymienić:

– obniżenie stężenia cholesterolu frakcji LDL („złego cholesterolu”), który przyczynia się do tworzenia blaszek miażdżycowych, a więc bezpośrednio wpływa na zwiększenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych – w tym szczególnie na wzrost ryzyka zawału serca i udaru mózgu; inulina nie obniża przy tym poziomu korzystnego cholesterolu frakcji HDL

– obniżenie indeksu glikemicznego posiłku – inulina jako jeden z elementów błonnika pokarmowego, spowalnia wchłanianie składników odżywczych, a więc przyczynia się do wolniejszego wzrostu poziomu glukozy we krwi; ma to szczególnie duże znaczenie w profilaktyce i leczeniu cukrzycy, ponieważ pozwala na uzyskanie niższych wahań poziomu glikemii

– korzystny wpływ na proces trawienia – inulina zwiększa perystaltykę jelit, co przekłada się na profilaktykę zaparć

– ma dobry wpływ na układ odpornościowy organizmu.

W jakich produktach znajdziesz inulinę?

W wielu roślinnych artykułach spożywczych inulina występuje naturalnie. Do produktów zawierających największe ilości tego polisacharydu zaliczyć można:

– cykorię

– topinambur

– czosnek

– cebulę

– szparagi

– banany.

W trochę mniejszych ilościach inulinę znaleźć można także w zbożach: pszenicy, życie, jęczmieniu.

Inulinę w proszku w postaci wyekstrahowanej można także kupić w wielu sklepach spożywczych. Za opakowanie zawierające 1 kilogram tej substancji zapłacimy około 25 złotych. Jak w wielu przypadkach innych substancji, nie można jednak stwierdzić ze stuprocentową pewnością, że inulina w wersji, która nie występuje naturalnie w produkcie, przyniesie takie same korzyści zdrowotne, jak w przypadku spożycia artykułów będących jej podstawowym źródłem.

 

Zalety kaszy gryczanej

Zdrowe jedzenie powinno być podstawą codziennej diety. Dlatego też warto kupować produkty, które mają w swoim składzie wartościowe składniki. Jednym z artykułów godnych uwagi jest kasza gryczana. To bardzo zdrowy produkt, który jednak ze względu na swój smak nie zawsze jest doceniany. Co warto wiedzieć o właściwościach gryczanej kaszy i czy można poprawić jej smak?

Czym wyróżnia się gryczana kasza?

Gryczana kasza to bardzo zdrowy produkt. Jego zaletą jest przede wszystkim wysoka zawartość błonnika. To ze względu na błonnik kasza gryczana polecana jest zarówno osobom z cukrzycą, jak i z podwyższonym cholesterolem. Trzeba bowiem pamiętać, że błonnik to węglowodan, który utrudnia wchłanianie się składników pokarmowych, w tym cukru oraz tłuszczu. To dzięki takim właściwościom dieta bogata w błonnik może obniżać zarówno poziom cukru jak i cholesterolu we krwi. Ponadto kasza gryczana zawiera wiele witamin z grupy B. To substancje niezbędne do prawidłowego działania wszystkich układów w organizmie, między innymi systemu nerwowego i odpornościowego. Kasza gryczana zawiera niemal wszystkie witaminy z grupy B, oprócz witaminy B12, która w przyswajalnej formie występuje jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Gryka, z nasion której uzyskiwana jest kasza gryczana, nie jest zbożem. To wyróżnia ten produkt na tle innych kasz, które pozyskiwane są z ziarna zbóż. Kasza gryczana jest więc bezglutenowa, co jest dobrą wiadomością zarówno dla osób cierpiących na celiakię, jak i wszelkie alergie związane z białkami zbóż.

Najlepsza kasza gryczana

Kasza gryczana najbardziej znana jest w wersji prażonej. Jednak za znacznie zdrowszą uznawana jest biała kasza gryczana. Nie zostaje ona poddana procesowi prażenia, dzięki czemu znajduje się w niej więcej cennych składników. Niektórzy uważają także, że biała kasza gryczana jest łagodniejsza w smaku, co jest korzystne w przypadku, gdy ktoś nie przepada za smakiem prażonej wersji. Czego jest więcej w białej kaszy gryczanej? Przede wszystkim tych witamin i substancji, które nie są odporne na działanie wysokich temperatur. Z tego powodu coraz częściej zwraca się uwagę na spożywanie żywności mniej przetworzonej. Nie oznacza to jednak, iż nie ma korzyści ze spożywania prażonej kaszy gryczanej. Wiele osób ceni bardziej wyrazisty smak, a ten produkt nadal posiada cenny błonnik i część substancji działających korzystnie dla zdrowia. Warto pamiętać, że kaszy gryczanej nie trzeba gotować. Można moczyć ją całą noc w wodzie z dodatkiem bakalii, podobnie jak płatki owsianej, aby na rano uzyskać wartościowy posiłek. Kaszę gryczaną można spożywać również w formie gotowanej, zastępując nią ziemniaki przy tradycyjnym obiedzie.

 

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Esencja żywienia